Hoe staat het er in 2023 voor met de regels rondom elektrische steps in Nederland? Onderstaande informatie is afkomstig van het RDW, Rijksoverheid en de ANWB. Deze pagina bevat alle informatie over de regels voor het gebruik, en voertuig eisen voor, een elektrische step.

Is een elektrische step legaal in Nederland?

Op dit moment zijn de meeste elektrische steps niet legaal in Nederland. Er zijn echter een paar uitzonderingen die wél legaal de weg op mogen. In Nederland is een elektrische step pas toegestaan wanneer deze door het RDW is goedgekeurd.

Het RDW dient deze e-steps eerst aan te wijzen als ‘elektrische bromfiets’. Dit betekent dat je niet zomaar met je elektrische step de weg op mag. 

Wanneer wordt de e-step toegestaan in Nederland?

Het eerder aangekondigde hernieuwde kader voor LEV’s (Lichte Elektrische Voertuigen) is inmiddels rond en zal naar verwachting in het najaar ingaan. In dit kader krijgt de e-step een nieuwe voertuigcategorie, met eigen verkeersregels en voertuigeisen.

De RDW wordt hierbij aangewezen als onafhankelijke keuringsinstantie en zal e-steps beoordelen op geschiktheid voor toegang tot de openbare weg. Deze e-steps zullen gekeurd worden aan de hand van technische eisen zoals beschreven in het beleidskader.

De toelating van de elektrische step op de openbare weg in Nederland is al lange tijd een gevoelig dossier. Het eerder aangekondigde hernieuwde kader voor LEV’s (Lichte Elektrische Voertuigen) is inmiddels rond en zal naar verwachting in het najaar van 2023 ingaan.

Wat gaat dit concreet betekenen voor het gebruik van een e-step in Nederland? We zetten de belangrijkste punten op een rijtje.

Wat zijn de regels voor een elektrische step?

De RDW bestempeld een elektrische step als bijzondere bromfiets. Binnen de Nederlandse wet- en regelgeving zijn de volgende regels opgesteld voor het besturen van een e-step:

  • Je moet als bestuurder minimaal 16 jaar oud zijn;
  • Je dient in sommige gevallen in het bezit te zijn van een rijbewijs;
  • Als bestuurder dien je een helm te dragen boven een maximumsnelheid van 25 km/h;
  • Het voertuig moet verzekerd zijn;
  • De bestuurder moet in het verkeer zoveel mogelijk rechts houden;
  • Wanneer er een (brom)fietspad is, dien je daar gebruik van te maken.

Voordat een e-step legaal de openbare weg op mag, dient deze aan bepaalde wet- en regelgeving te voldoen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), die dit soort innovaties beoordeelt, heeft de ‘Beleidsregel aanwijzing bijzondere bromfietsen’ opgesteld. Deze regel is in het leven geroepen om elektrische steps te keuren voor deze op de markt komen.

Zijn alle elektrische steps verboden in Nederland?

Niet alle elektrische steps zijn verboden. Op dit moment zijn er een aantal e-steps toegelaten tot de openbare weg. De e-steps die verboden zijn beschikken vaak niet over de juiste veiligheidseisen, waardoor deze niet aan het verkeer mogen deelnemen.

GOEDGEKEURDE E-STEPS
Er zijn momenteel enkele e-steps die in Nederland wél legaal de openbare weg op mogen.

Waar mag je rijden met een elektrische step?

De meeste elektrische steps worden gezien als bijzondere bromfiets. Als bestuurder van dit type voertuig volg je dezelfde regels als bromfietsers. Dit betekent dat je in de meeste steden, net als bromfietsers, op het fietspad rijdt.

Vanaf welke leeftijd mag je op een elektrische step rijden?

Om op een elektrische step te mogen rijden, moet de bestuurder minimaal 16 jaar oud zijn. Deze minimumleeftijd staat gelijk aan de leeftijd waarop jongeren praktijkexamen kunnen doen voor een bromfietsrijbewijs (categorie AM).

Heb je een rijbewijs nodig voor een elektrische step?

Dit is afhankelijk van het type elektrische step. Voor e-steps die volgens de wet als bijzondere bromfiets worden gezien, heb je geen rijbewijs nodig. Denk hierbij aan een Ninebot by Segway E+ of Swing Trike. Voor andere typen, zoals een motorstep of Go-Ped, heb je wel een bromfietsrijbewijs nodig. 

Heb je een verzekering nodig voor een elektrische step?

Het is verplicht om je e-step te laten verzekeren. Daarbij dient het voertuig voorzien te zijn van een verzekeringsplaatje en een Voertuig Identificatie Nummer (VIN).

Wat zijn de voertuigeisen voor een elektrische step?

De elektrische step valt in Nederland binnen de categorie ‘bijzondere bromfiets’. Voor deze categorie zijn de volgende voertuigeisen vastgesteld:

  • De step heeft een door de constructie bepaalde snelheid van niet meer dan 25 km/h en mag niet opgevoerd worden;
  • Het voertuig is voorzien van een Voertuig Identificatie Nummer (VIN) dat in het frame, het chassis of in een vergelijkbare constructie is ingeslagen en goed leesbaar is;
  • Het voertuig is voorzien van een verzekeringsplaatje;
  • Het voertuig is niet niet langer dan 300 cm, niet breder dan 75 cm en niet hoger dan 200 cm;
  • Het voertuig is niet zwaarder dan 125 kg;
  • De accu is stevig bevestigd en goedgekeurd volgens VN/ECE-reglement nr. 136;
  • De bediening van de step (zoals de gashendel) is zichtbaar, herkenbaar en eenvoudig te bedienen;
  • De wielen zijn voorzien van luchtbanden;
  • De step beschikt over ten minste twee onafhankelijke en goed werkende remsystemen, waarbij elk wiel geremd kan worden;
  • De step heeft een elektromotor met een maximaal vermogen van 4 kW of een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van maximaal 50 cm3;
  • Het voertuig beschikt over verlichting aan voor- en achterzijde, minimaal één remlicht en twee richtingaanwijzers aan beide zijdes;
  • De step is voorzien van een goed werkende bel of goed werkende hoorn met vaste toonhoogte;
  • De step moet voorzien zijn van rode en witte (of gele) reflectoren.

Bovenstaande informatie is afkomstig van wetten.overheid.nl.

Hoe wordt een elektrische step goedgekeurd?

Een fabrikant, importeur of distributeur die aan de gestelde eisen in het kader van de bijzondere bromfiets voldoet, kan bij het ministerie van IenW een verzoek van aanwijzing indienen. Vervolgens wordt het RDW gevraagd om de bijzondere bromfiets te beoordelen en te toetsen aan de wettelijke eisen.

Het ministerie kan naast het RDW nog hulp inschakelen van andere organisaties, om het voertuig te beoordelen op verkeersveiligheid. Uiteindelijk besluit het ministerie of de step wordt toegelaten in het verkeer.

Kun je als particulier een elektrische step laten keuren?

Het is mogelijk om een step als particulier te laten keuren. De kosten hiervan bedragen €307 en het proces kan lang duren. Om deze redenen zijn het doorgaans de fabrikanten die deze verzoeken indienen.

Let op: in het verleden is een particuliere aanvraag enkele keren succesvol gebleken. Tegenwoordig is er een kleine kans dat een e-step zonder de juiste papieren door de keuring komt.

In het kort: dit gaat er veranderen

  • De minimumleeftijd voor het besturen van een elektrische step wordt 16 jaar
  • De maximumconstructiesnelheid wordt 25 kilometer per uur
  • Het maximale gewicht van een elektrische step is vastgesteld op 55 kg
  • Een kenteken wordt verplicht
  • Een helm wordt niet verplicht
  • Bestuurders van een elektrische step zullen gebruik gaan maken van het fietspad
  • Elke elektrische step zal onder de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM) vallen 
  • Nieuwe e-steps worden via goedkeuring en toezicht op het fabricageproces toegelaten tot de weg
  • De RDW zal aangewezen worden als onafhankelijke goedkeuringsinstantie.
  • Het streven blijft om op termijn naar een Europees kader voor LEV’s te gaan
  • De verwachte intreding van het nieuwe kader is zeer waarschijnlijk in het najaar van 2023

Bronnen

Voor het samenstellen van deze pagina is gebruik gemaakt van onderstaande bronnen:

  • ANWB.nl
  • RDW.nl
  • Rijksoverheid.nl
  • Tweedekamer.nl
  • Vraaghetdepolitie.nl
  • Wetten.overheid.nl

Wat kan er gebeuren als je op een niet toegestane elektrische step rijdt?

Hiermee loop je het risico op een boete van €280. Daarnaast kan de step in beslag genomen worden. Raak je betrokken bij een ongeval? Dan brengt dit ook financiële consequenties met zich mee, omdat je niet verzekerd bent.

Waarom worden de meeste e-steps niet toegelaten tot de openbare weg?

In Nederland wordt een e-step beschouwd als voertuig. Het keuringsproces voor is een prijzig en tijdsintensief traject. Om deze reden kiezen de meeste producenten ervoor om te wachten op een aanpassing in de regelgeving, in plaats van een aanpassing in hun producten.

In tegenstelling tot de meeste Europese landen, heeft Nederland nog geen aangepaste wetgeving voor de elektrische step. In Nederland vallen innovatieve voertuigen binnen de categorie ‘bijzondere bromfiets’.